Sabtu, 10 Julai 2010

UKHWAFILLAH SAHABAT



REPORT UKHWAFILLAH SAHABAT



~UITM JOHOR~


~ANJURAN~
KELAB SAHABAT UITM JOHOR

3 April 2010


PENGENALAN SAHABAT

Kelab sahabat merupakan salah satu kelab di UiTM Segamat yang menerapakan segala khidmat bakti dalam pemangkin dan pengerak dalam sesebuah persatuan. Tambahan lagi kelab sahabat merupakan kelab dibawah naungan utama Unit kaunseling dan campuran fakulti untuk memberikan sebuah inspirasi yang mampu mencapai standard dan objektif utama kelab sahabat.

Melalui pergerakkan kelab sahabat dan kepelbagaian aktiviti, kelab sahabat dijangka dapat membaiki reputasi sahabat dalam carta organisasi persatuan di UiTM Segamat ini. Kelab sahabat kini giat menumpukan segala usaha untuk memperbaiki hubungan diantara organisasi agar kelab sahabat ini tidak dipandang enteng sebagai sebuah kelab yang tidak berkebolehan dalam mengurus program.

Selain itu juga, malalui program ukwafillah sahabat ini juga diharap memjadi sebuah program yang dapat melakukan sedikit angjakan paradigma untuk melakukan lebih baik pada masa hadapan.

MATLAMAT PROGRAM

Melatih serta memantapkan lagi pengetahuan berpesatuan dalam organisasi yang mantap

Mencipta minat untuk melatih diri lebih bertangungjawab dalam setiap program yang ditimbulkan

Melahirkan insan yang berkaliber dalam berpesatuan

Membentuk dan melahirkan mahasiswa yang berketrampilan, berkemahiran, berpengalaman, berdaya saing dan berjiwa murni ke arah menyahut cabaran alaf baru demi merialisasikan Wawasan 2020.

Membina imej generasi muda yang dinamis dan rasional dalam menghadapi cabaran di alaf baru bersesuaian dengan kehendak dan tuntutan agama, masa dan negara demi menjamin masyarakat yang berakhlak dan bersahsiah selain membina keyakinan mahasiswa untuk maju dan berdaya saing.

Mencipta 1 kesedaran aktif dalam setiap peserta dan penganjur dalam kepentingan dalam berpesatuaan.

JAWATANKUASA PROGRAM.

Ketua projek :Mohammad Syafiq Bin Hamdan

Timbalan ketua projek :Mohammad Faiz Bin Abdul Rahman

Setiausaha :Shaira Adnan

Bendahari :Nursyafiqah Musa

Biro protocol :Mohammad Hafiz Bin Jemeli

Biro sukan :Fareez Bin Sulaiman

Biro makanan :Adrian Roslan

Peserta :Pelajar-pelajar sekolah Menengah Kebangsaan Dato
Onn Batu Pahat & pelajar-pelajar UiTM

Bil. Kehadiran : 50 orang

Senarai Kehadiran : Lampiran senarai nama pelajar

Pensyarah Pengiring : Encik Syafiee bin Md. Tarmudi

Tetamu jemputan : En Rashid
: Puan Alizah Binti Ali


LAPORAN PERJALANAN PROGRAM

1.SABTU, 3 APRIL 2010

Program ukwafillah sahabat ini bermula pada pukul 7.30 pagi dgn senaman ringan dan aktiviti yang menyegarkan minda sebelum meneruskan aktiviti ldk 1. senaman ringan terpaksa dilakukan di kawasan permainan di Ledang Inn kerana padang utama dan padang-padang lain telah ditempah oleh persatuan dan fakulti untuk melaksanakan program. Program ukwafillah sahabat diteruskan dengan modul 1 disampaikan oleh penceramah jemputan en norashid, ceramah 1 modul ini diadakan di LT2.Modul 1 ini cuba menerapkan istilah berpersatuan dalam isitilah dalam setiap peserta yang terlibat dalam program ini. Program ini berlangsung daripada pukul 9.30 sehingga 12.00 tghri dan program seterusnya tetap berlangsung di LT2 jugak selepas solat zuhur.

2. Selepas makan tenghari, semua peserta modul ini digalakkan solat zuhur di masjid as-syakirin, program ukwafillah sahabat diteruskan lagi selepas pukul 3 petang, kerana hujan lebat membasahi bumi ramai antara kami exco dan sekiteriat sahabat dan juga peserta modul tersangkut di masjid. Aktiviti seterysnya dijalankan juga walaupun terpakse menangguhkan masa aktiviti ini untuk setengah jam, modul 2 “majlis pelancaran facebook sahabat”. Majlis ini dirasmikan oleh Puan Alizah Binti Ali, mantan penasihat sahabat semester lepas, program ini menampakkan usaha gigih exco sahabat (ES) dalam menjayakan program ini. Selepas program pelancaran facebook sahabat, aktiviti seterusnya diambik alih oleh president kelab sahabat saudara mohammad fareez bin sulaiman dan saudara mohammad faiz bin abdul rahman. Sesi ini banyak berlangsung nya sesi soal jawap mengenai kemampuan dan ativiti sahabat pada semester hadapan dan program ini abis pada pukul 5.45 petang dan solat asar di masjid as-syakirin.

3. Program seterusnya adalah program semaian ukwah sahabat di hati setiap peserta, program ini adalah bertujuan untuk melatih kembali keyakinan setiap peseta dalam program yang terakhir ini sesi ceramah disampaikan oleh Puan Alizah binti Ali dan wakil daripada kampung pedada kuning iaitu en nurrashid dan program ini disertakan sekali makan malam dan berakhir pada jam 11.20 mlm.

PROGRAM DAN PENGISIAN

SABTU /03. APRIL 2010
8.00 am-8.20 am : Peserta dan tetamu berkumpul di padang utama UiTM segamat
8.20 am - 8.30 am : Senaman pagi
8.30 am - 9.00 am : Sarapan pagi
9.00 am - 12.30 pm : LDK 1: Kepentingan berpesatuan
12.30pm -1.40 pm : Berehat dan Solat zuhur
1.40 pm - 2.30 pm : Makan Tengahari di Dewan Makan Ulam Raja
2.30 pm - 4.30 pm : LDK 2: “Mind Sharing”
4.30 pm - 5.30 pm : berehat dan solat Asar
5.30 pm - 6.20 pm : Majlis Pelancaran “Facebook Sahabat”
6.20 pm - 6.45 pm : Berjoging sekitar UiTM
6.45 pm - 8.30 pm : Berehat, Solat Maghrib
8.30 pm - 9.00 pm : Ketibaan peserta dan ahli-ahli Kelab Sahabat
9.00 pm - 11.20 pm : program semaian ukwah sahabat

KOS BELANJAWAN




MASALAH DAN CADANGAN

1. Masalah utama dalam program kelab sahabat adalah dari segi sambutan pelajar UiTM Segamat sendiri, program kami semester ini cukup mudah iaitu 3 dalam 1, akan tetapi, sambutan pelajar tetap tidak memuaskan hati para exco sahabat (ES)

2. Promosi yang dijalankan cukup meluas sehinggakan mengunakan mudahan facebook dalam menarik pelajar akan tetapi malangnya tetap tidak menjadi

3. Gambar laporan, semasa program dijalankan berlaku kehilangan kamera semasa program dijalankan dan banyak gamabar tidak sempat diselamatkan untuk mengisi bahagian report ini.

PENUTUP.

Saya mewakili kelab sahabat amat berharap agar program ini dapat member impak positif kepada pelajar-pelajar UiTM Segamat, mengenai kepentingan dalam berpersatuan dan impak untuk masa hadapan setiap pelajar. Selain itu juga program ini diharap menjadi titik tolak permulaan bagi setiap pelajar untuk lebih cenderung dengan berpersatuan ini.

Tambahan pula program ukwafillah sahabat ini diharapkan untuk lebih memajukan kelab sahabat dengan lebih efficient dan mantap dalam setiap program yang dijalankan sebagai permulaan bagi sahabat yang baru kami bermula dengan kekalahan dan insyaaalah akan berakhir dengan penuh kejayaan.


Disediakan Oleh:


.......................................
(MOHAMMAD SYAFIQ BIN HAMDAN)
NYDP SAHABAT
013 3009481

Tiada ulasan:

Catat Ulasan